Author: Zsani
•22:25
Néhány napja ért végett a szabadságunk, másfél hetet töltöttünk távol a munkahelytől, ami így visszanézve nagyon rövid időnek tűnik. Bár tudom, hogy több hónap szabadság után is ugyanezt mondanám.:) Ezúttal nem látogattunk haza, helyette inkább édesanyámat hívtam meg hozzánk. Ez volt az első alkalom, hogy Bristolba, Angliába látogatott, így rengeteg mindent szerettem volna neki megmutatni.. de az idő sajnos szűk volt, az időjárásról nem is beszélve, bár Angliában senki ne panaszkodjon az esőre. Mindezek ellenére a kedvenc helyeinket és a főbb látványosságokat sikerült megnéznünk.

Bristol legfőbb látványossága a Brunel által tervezett SS Great Britain hajó. A gőzös 1845-ban indult első útjára, 14 nap alatt szelte át az Atlanti óceánt elérve New York város kikötőjét. Az óceánjáró további újdonsága volt, hogy fémből készült és négylapátos hajócsavar meghajtású volt. Később, az aranyláz idején, a hajót Anglia és Ausztrália közti személyszállításra használták. 1876-ig 32 alkalommal tette meg ezt az utat, körülbelül 16 ezer embert szállítva. Később a krími háború alatt csapatszállítóként, majd átalakítása után szénszállításra is használták.
Végül, 1970-ben a hajót Bristolba vontatták, ahol visszakerült a régi szárazdokkjába és megkezdődtek a felújítási munkálatok. ,,A munkák 11,3 millió fontot emésztettek fel. A vizsgálatok azt mutatták, hogy a hajótest a szárazföldön is nagyon erősen korrodálódik a tengeri párában, ezért a vízvonal magasságában egy üvegtetőt emeltek, amely alatt 22 százalékon lehet tartani a levegő relatív páratartalmát. Az üveget vékony vízréteg borítja, emiatt a szemlélőnek az az érzése támad, hogy a hajó úszik. A hajótest az üvegtető alatt körbejárható. Mivel a motort a hajó vitorlássá alakításakor kiszerelték, a gépet újra el kellett készíteni. A Rolls-Royce cég segítségével újraalkották az 1845-ös motort.A múzeumként üzemelő hajót évente 150 ezren keresik fel." (Forrás: Wikipédia)
Sokat olvastam a hajóról korábban, de ilyen élményre nem számítottam. A kiállítás, múzeum egyszerűen fantasztikus! A jegypénztártól való távozás után, mintha az időbe utaznánk vissza. A dokk partján lovaskocsi, bőröndök, ládák, csomagok.  A hajó természetesen belülről is megtekinthető, ahol a berendezett kabinokban élethű viaszbábukkal is találkozhatunk és ha kedvünk van, jelmezbe is bújhatunk, kész ruhatár áll rendelkezésre különböző méretekben.:) A hajókonyhát is muszáj kiemelnem a sok látnivaló közül, amit kétszer is körbejártam, lefotózva minden részletét... Sötét, zsúfolt helységet képzeljünk el, a mosatlan a mosogatónál, zöldséges ládák a földön, tömött konyhapolcok, felakasztott serpenyők. középen egy nagy asztal, amin épp tésztát készült nyújtani a szakács, a tűzhelyen is épp fő valami, a hátsó asztalon már a kész finomságok sorakoznak, miközben rákurjant a szakács a konyhaszekrény tetején lapuló macskára, aki az üvegek közt szaladgáló patkányokat lesi... Mindez a szemünk előtt zajlik, látvány, hangok, zajok és szagok... Szagok, illatok (?) az orvosi szobában, a helységben ahol a húst dolgozták fel és a konyhában is, nem beszélve a frissen sülő kenyér illatáról, ami a konyha melletti helységből jött, ahol tálcákon sorakoztak a kenyerek a kemence mellett.

 Jöjjenek a fotók!





















This entry was posted on 22:25 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...